perjantai 13. joulukuuta 2019

13.12. Savitonttuja



13.12. 


❤❤❤❤
❤❤❤❤
❤❤❤


Milloin Sinä olet viimeksi 
muovaillut jotain
savesta tai jostain massasta?
Minulle on tullut perinteeksi
tehdä joulun alla 
Oppilaideni kanssa 
jonkunlainen savityö. 
Muutamana vuonna olen tehnyt 
savitonttuja makkaratekniikalla. 
Niistä tulee veikeitä. 






Tänään minulla on taas jännittävä aamu, 
kun saan avata saviuunin
ja nähdä, onko lasitus onnistunut. 
Peukut pystyyn, 
että uusi lasite olisi toimivaa. 

Peukut pystyyn perjantain kunniaksi muutenkin. 
Pari vapaapäivää on vastassa. 
Sopivan jännittävää joulun odotusta Sinulle!


❤❤❤❤

Näin teet savitontun makkaratekniikalla:

1. Pyörittele savi makkaroiksi. 

2. Kierritä makkarat tötteröksi. 

3. Liiskaa kierrosten saumat peukalolla tasaiseksi.

4. Tee kasvot. 
Siloittele tarvittaessa tasaiseksi.

5. Kuivata, polta ja lasita (tai maalaa). 


Jos sinulla ei ole savenpolttomahdollisuutta, 
voit käyttää erilaisia massoja, 
jotka kuivavat ja kovettuvat
huoneenlämmössä tai kotiuunissa.
Ja muovailuvahastakinhan näitä voi tehdä.

Kuvissa näkyvät valmiit tontut 
ovat minun tekemiäni. 
Helpointa on antaa ohjeita
tekemällä itse. 
Samalla oma tonttuarmeija kasvaa. 

❤❤❤❤



10 kommenttia:

  1. Ihania tonttuja, jokainen niin oma yksilönsä :)

    VastaaPoista
  2. no on kyllä söpöjä tonttuja! Keramiikkatöitä minäkin olen tänään opistollamme ihastellut.

    VastaaPoista
  3. Ois kyllä mukava tehdä itselle tuollainen tonttu ❤️ askarrellaanko joskus yhdessä? ❤️

    VastaaPoista
  4. Tämä tekniikka on minulle aivan outo ja uusi.
    Joskus olisi kyllä kiva kokeilla tätäkin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin olen aikalailla vasta-alkaja saven kanssa. :)

      Poista